czwartek, 26 lutego 2015

Domowa szynka gotowana




 Całkiem niedawno przekonałam się jak ma się sprawa ze sklepowymi wędlinami. Wstępując do jednego z firmowych sklepów z mięsem i wędlinami, zapytałam ekspedientki, która szynkę mogłaby mi polecić dla małych dzieci. Wskazała mi na tę, która ponoć najchętniej jest wybierana dla dzieci. Pewnie i ja bym ją kupiła, gdyby nie cenówka… I nie mam tu na myśli ceny, ale skład, bo ten był właśnie tam wymieniony. Przyjrzałam się z bliska i szybko zaczęłam liczyć – cały długi opis, gdzie pomijałam już co tam dokładnie wymienione, ale same E, E na E, a było ich tam ponad 12. W wielkim szoku podziękowałam i wyszłam. Nigdy wcześniej nie zdawałam sobie sprawy z tego ile chemii, konserwantów i polepszaczy jest pchane w sklepowe wędliny. Jeszcze tego samego dnia pozamawiałam siatki do mięsa, nici, foremki na domowe pasztety, klopsy. Obiecałam sobie, że w miarę wolnego czasu, a już na pewno na weekendy, u nas na stole będą królować domowe wyroby z mięska. Szybko wzięłam sprawdzony przepis na szynkę od mamy, zrobiłam i wszyscy się zajadaliśmy, a w szczególności dzieci, które to jadły ją samą, nawet nie chciały do niej pieczywa. Na półce czeka cała sterta najróżniejszych przepisów na mięsne pyszności, ale i nie tylko, bo są i tam wegetariańskie pasztety. Będę się starała regularnie zamieszczać tutaj te przeze mnie wypróbowane, ale i te, które swym smakiem zachwycają, a z racji ciągłego niedosytu wolnego czasu, będą to przepisy szybkie i mało skomplikowane.
Dziś niezawodny przepis na pyszną, soczystą szyneczkę – dla tych co nigdy nie mieli okazji próbować, a już na pewno robić domowej szynki, będzie to z pewnością miła niespodzianka.


Składniki:
*       1 kg mięsa (szynka, polędwica, karkówka)
*       sól peklowana
Mięso należy natrzeć solą peklowaną i pozostawić w misce pod przykryciem na 24 godziny. Przy większym kawałku mięsa łatwiej będzie sól peklowaną rozpuścić w wodzie i wstrzyknąć w mięso. Na drugi dzień mięso ładnie uformować i włożyć do siatki.

Zalewa:
*       1 litr wody
*       1 i ½ łyżki majeranku
*       2 łyżki wegety
*       5 ząbków czosnku
*       2 łyżki majonezu
*       1 łyżka magi
*       ziele angielskie
*       liść laurowy
*       1 łyżka zwykłej soli

Do gotującej zalewy włożyć mięso, przykryć i gotować 30 minut, od czasu do czasu je obracając. Po tym czasie, pozostawione w zalewie mięso, wynieść w chłodne miejsce.
Po upływie kolejnych 24 godzin, wyciągnąć mięso z zalewy, ponownie zagotować zalewę i dopiero wtedy włożyć mięso, gotować je pod przykryciem 30 minut, również od czasu do czasu obracając. Mięso pozostawić do ostygnięcia, wyciągnąć z siatki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz